جوشکاری از طریق دستگاه جوش اینورتر می ‌تواند یک نتیجه عالی را رقم بزند اما به شرطی که شما تنظیمات دستگاه را به درستی انجام داده باشید. از طرفی در این زمینه نکات مهم را بدانید. ما در این مقاله می‌خواهیم نکات مهم تنظیمات اینورتر جوشکاری را به شما معرفی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تنظیمات اینورتر جوشکاری

اول از همه باید گفت زمانی که می‌ خواهید دستگاه جوش را تنظیم کنید، قبل از هر چیزی اقدام به جستجوی نوع آمپر و ضخامت فلز نمایید. در حقیقت نمودار های زیادی هستند که این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌ دهند. کافی است که نوع آمپر و ضخامت را از داخل جداول مخصوص پیدا کنید. بعد از آن می ‌توانید به سراغ دستورالعمل شرکت بروید و ببینید که با چه ضخامتی می ‌توانید کار خود را پیش ببرید. معمولاً برای جوش دادن فولاد، آلومینیوم، آهن، مس و نیکل نیازمند تنظیمات مختلف هستید.

در مورد نکات مهم تنظیمات اینورتر جوشکاری باید بگوییم که اول از همه شما برای تنظیم آمپر باید یک قانون ساده را در نظر بگیرید. به ازای هر یک هزارم اینچ یا ۲۵ هزارم سانتی‌متر از ضخامت فلز شما به یک آمپر نیاز دارید. تعیین آمپر به طور مستقیم به ضخامت فلز وابسته است. بعد از اینکه میزان آمپر را به دست آوردید، خیلی راحت می‌توانید آن را روی دستگاه جوشکاری خود اعمال کنید. مثلاً اگر می ‌خواهید فلزی را جوشکاری کنید که ضخامت آن ۱۲۵ اینچ یا ۳۲ سانتی ‌متر است، میزان آمپر آن با ۱۲۵ کفایت می ‌کند.

نکات مهم در تنظیمات اینورتر جوشکاری

نکته دیگر اینکه انتخاب طول سیم جوشکاری به آمپر دستگاه شما وابسته است. یعنی اگر می ‌خواهید مانند حالت معمول و رایج فلزی را جوشکاری کنید که ضخامت آن ۱۵۰ اینچ یا ۳۸ سانتی‌متر است،  می ‌توانید از سیمی با طول ۳۵ هزارم اینچ یا ۸۹ هزارم سانتی متر استفاده کنید. چراکه آمپر دستگاه شما چیزی حدود ۱۲۵ تا ۱۵۰ آمپر است.

از دیگر نکات مهم تنظیمات اینورتر جوشکاری باید به این موضوع اشاره کرد که باید حواستان به میزان آمپر باشد. معمولا سرعت تغذیه سیم بر اساس واحدی با عنوان اینچ در دقیقه محاسبه می ‌شود که آن را با علامت IPM نشان می ‌دهند. سرعت تغذیه سیم دقیقاً بر اساس طول سیم و آمپر تعیین می‌گردد.

در مورد تنظیمات اینورتر جوشکاری جریان گاز هم باید به یک سری از نکات دقت داشته باشید. جریان گاز جوشکاری بر اساس فوت مکعب در دقیقه مورد اندازه‌گیری قرار می ‌گیرد که آن را با علامت اختصاری CFM نشان می ‌دهند. اگر قرار است شما جوشکاری را در منطقه‌ای انجام دهید که جریان هوا و باد در آن خیلی زیاد است، حتماً باید به اقدام به افزایش جریان گاز نمایید اما اگر قرار است جوشکاری در مکانی اتفاق بیفتد که کاملاً بسته است، باید جریان گاز روی درجه کم تنظیم شود.

البته نکته مهم این است که تنظیم جریان گاز جوشکاری تا حد زیادی به شدت جریان هوا در آن مکان وابسته است که باید با دقت انجام شود تا نتیجه کار جوشکاری خیلی تمیزتر از آب در بیاید. اگر بخواهیم یک مثال برایتان بزنیم، باید بگوییم که جوشکاری برای مکان‌های باز و فضای بیرون از خانه با جریان گاز ۵۰ هم مناسب است اما اگر بخواهید در یک مکان بسته این کار را انجام دهید، به خاطر کمبود جریان هوا بهتر است که جریان گاز را روی ۱۵ تنظیم کنید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود، این است که اگر جریان گاز کافی برای محافظت از جوش در هوای آزاد وجود نداشته باشد، ممکن است اتفاقاتی مانند سوراخ شدن یا بی‌رنگ شدن جوش روی فلز اتفاق بیفتد که در چنین حالتی باید اقدام به افزایش جریان گاز بکنید.

جمع‌بندی

دستگاه جوش اینورتر یکی از بهترین و تخصصی ‌ترین دستگاه‌ های جوش است. برای خرید آن می‌ توانید به سایت ابزار ویهان مراجعه کنید که تمامی لوازم مورد نیاز صنعتی را ارائه می‌دهد. ما در این مقاله نکات مهم تنظیمات اینورتر جوشکاری را برایتان توضیح دادیم تا اگر قصد انجام این کار را دارید، با آگاهی بیشتر به سراغ آن بروید و نتیجه بهتری هم بگیرید. کافی است که قبل از خرید این دستگاه‌ها در مورد تمامی جوانب اطلاعات خود را افزایش دهید خواهید دید که نتیجه کار شما خیلی تمیزتر از آب در خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *