میزان مصرف برق دستگاه جوش اینورتر

میزان مصرف برق دستگاه جوش اینورتر : یکی از مهم‌ترین معایب ترانس‌ها میزان مصرف برق آن‌ها بود که در حد بالایی قرار داشت، در نتیجه همین امر سبب داغ شدن شدید دستگاه، خرابی و مشکل در دستگاه جوشکاری، بالا رفتن دمای کابل جوشکاری و بالا رفتن احتمال حادثه و آسیب جانی به فرد جوشکار می‌گشت. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنایع جوشکاری، نسل جدید دستگاه‌های جوش با نام اینورتر جوشکاری طراحی و تولید می‌شوند که تا حد زیادی عیب و نقص‌های موجود در ترانس‌ها را پوشش داده‌اند.

اینورترها این قابلیت را دارند تا به‌سادگی و با استفاده از برق ولتاژ پایین (برق شهری) کار کرده و بالاترین توان خروجی را ارائه کنند. کاهش مقدار مصرف برق دستگاه جوش اینورتر نسبت به ترانسفورمرها، اساسی‌ترین ویژگی و مزیت آن‌ها به ‌حساب می‌آید که همین موضوع سبب شده تا حرارت دستگاه جوشکاری در زمان کار کردن، تا حد بسیار زیادی کاهش یابد. همچنین دستگاه جوش اینورتر دارای وزن بسیار کمتری بوده که مزیت بسیار مهمی است و باعث حمل‌ونقل و جابه‌جایی آسان‌تر آن شده است. پس به ‌طور کلی اینورتر در جوشکاری دارای سه مزیت می‌باشد:

🛑وزن کمتر
🛑میزان مصرف برق کمتر
🛑توان‌ خروجی بیشتر

به سبب همین مزایای اساسی اینورترهای جوشکاری به دستگاه‌های بسیار کارآمد و پرفروشی تبدیل شده‌اند. یکی از باکیفیت‌ترین اینورترهای جوشکاری موجود در بازار، اینورتر جوشکاری جوشا است.

میزان مصرف برق دستگاه جوش اینورتر

موتور برق مناسب برای دستگاه جوش اینورتر

جوشکاری همواره برای تمامی افرادی که در این زمینه فعال هستند، مشکل و دشوار بوده است به ‌ویژه در زمان‌هایی که برای جوشکاری دسترسی به برق میسر نیست. در این مواقع استفاده از یک موتور برق ضروری خواهد بود. جهت انتخاب موتور برق مناسب برای دستگاه جوش اینورتر همواره این سؤال مطرح است که موتور برق باید چند وات باشد؟ در ابتدا لازم است از میزان توان مصرفی دستگاه جوش اطلاع داشته باشید تا مشخص شود موتور برق شما باید چه توانی ارائه دهد. جهت به دست آوردن توان مصرفی اینورتر جوشکاری می‌بایست ولتاژ خروجی دستگاه (برحسب ولت تعریف می‌شود) که برای دستگاه جوش اینورتر مدنظر شما در نظر گرفته شده است را بدانید.

به ‌طور کلی شاخصه‌های تأثیرگذار برای انتخاب موتور برق مناسب برای اینورتر جوشکاری، مقدار جریان مصرفی اینورتر، توان دائم موتور برق و … هستند. اغلب برندهای سازنده موتور برق توان نامی آن را روی پلاک آن درج می‌کنند، این در حالی است که موتور برق در زمانی که زیر بار می‌رود، قادر به تولید توان دائم کمتری است.
توان نامی حداکثر توانی است که موتور برق تولید می‌کند و تنها در چند دقیقه آغازین و زمان استارت موتور برق تولید خواهد شد اما پس از گذشت زمان و با قرارگیری موتور برق زیر بار، توان دائم به تولید رسیده و کمتر است. ازاین‌رو حتماً در زمان خرید موتور برق به توان دائم و اسمی آن توجه فرمایید و مبنای انتخاب خود را بر توان دائم بگذارید.

محاسبه حداکثر توان مصرفی اینورتر جوشکاری

انواع دستگاه جوش اینورتر با کاربردهای خانگی، صنعتی، تعمیرات، کوتاه‌مدت و بلندمدت تولید می‌شوند که توان‌های مصرفی متفاوتی دارند. همان‌طور که گفته شد جهت خرید موتور برق و تأمین برق دستگاه جوش نیاز است تا توان مصرفی آن را بدانید. دو پارامتر مهم جهت محاسبه توان مصرفی دستگاه جوش اینورتر ولتاژ و جریان مصرفی آن هستند. رابطه میان توان مصرفی و ولتاژ و جریان به‌صورت زیر است:

Vin x Iin = Pin                      ولتاژ * جریان = توان مصرفی

برای نمونه برای یک اینورتر جوشکاری معمولی ۲۰۰ آمپر و جریان مصرفی آن نیز ۴۰ آمپر باشد، می‌بایست این دو عدد را در یکدیگر ضرب کنید تا توان مصرفی دستگاه جوش تعیین شود:

۲۲۰ * ۴۰ = ۸۸۰۰ وات یا ۸/۸ کیلووات

موتور برق برای جوشکاری باید چند وات باشد؟

جهت اطلاع از این‌ موضوع و انتخاب موتور برق مناسب می‌توانید از فرمولی که در قسمت قبلی مطالب ارائه شد استفاده نمایید. در ادامه نیز چند نمونه پراستفاده آورده شده است:

برای نمونه برای دستگاه جوشی مانند مثال بالا یا به‌طورکلی اینورترهای جوشکاری با جریان خروجی ۱۸۰ تا ۲۰۰ آمپر (مانند اینورتر جوشکاری co2)، موتور برق مناسب جهت جوشکاری لازم است تا حداقل ولتاژی برابر با 8 کیلوولت یا 6.4 کیلووات ارائه دهد. البته قدرت ایده آل جهت امکان کار آسان‌تر دستگاه، 10 کیلوولت آمپر (حدود 8 کیلووات) می‌باشد.

یا در یک مثال دیگر در صورتی ‌که محدوده بیشینه جریان خروجی اینورتر جوشکاری تا 160 آمپر قرار داشته باشد، حداقل توان پیشنهادی که جهت بهره‌گیری از موتور برق لازم است 7 کیلوولت آمپر (5.6 کیلووات) می‌باشد. همچنین قدرت ایده آل برای این دستگاه جوشکاری نیز 8 کیلوولت آمپر (حدود 6.4 کیلووات) می‌باشد.

همچنین برای دستگاه جوشکاری 250 آمپر، حداقل توان موتور برق 13 کیلوولت آمپر (حدود 10.4 کیلووات) و در حالت ایده آل 15 کیلوولت (12 کیلووات) می‌باشد.
همچنین لازم به ذکر است هنگامی ‌که قصد دارید از حداکثر توان موتور برق برای دستگاه جوش استفاده کنید نباید هم‌زمان دستگاه الکتریکی دیگری را با آن روشن کنید چراکه از توان ژنراتور خارج است.

موتور برق برای جوشکاری باید چند وات باشد؟
محاسبه حداکثر توان مصرفی اینورتر جوشکاری
سخن نهایی

میزان مصرف برق دستگاه جوش اینورتر: یکی از مهمترین معایب ترانسفورماتورها مصرف برق زیاد آنها بود که منجر به گرم شدن شدید دستگاه، خرابی و مشکلات در دستگاه جوش، افزایش دمای کابل جوش و افزایش خطر تصادف و آسیب به جوشکار می شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنایع جوشکاری نسل جدیدی از دستگاه های جوش به نام اینورتر جوشکاری در حال طراحی و ساخت هستند که تا حد زیادی خرابی ها و عیوب ترانسفورماتورها را پوشش می دهند. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، ابزار ویهان با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

بروزرسانی 27.11.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *