دستگاه جوش جزو کاربردی‌ترین دستگاه‌هایی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود آنها می‌تواند خیلی کار راه‌انداز باشد.‌ اگر شما می‌خواهید در یک فن یا حرفه خاص از آنها استفاده کنید، باید به سراغ دستگاه‌های جوش تخصصی بروید اما به این نکته توجه داشته باشید که نگهداری از آنها هم نیازمند رعایت نکات بیشتری است. به خاطر همین در این مقاله می‌خواهیم یکسری نکات را به شما معرفی کنیم که برای امنیت این دستگاه‌ها باید رعایت گردد و از خرابی آنها جلوگیری کند.

نکات مربوط به ایمنی و نگهداری از دستگاه جوش

بهتر است که از همین اول به سراغ اصل مطلب برویم و بگوییم ایمنی و نگهداری دستگاه جوش نیازمند رعایت چه نکاتی است. این قسمت را به طور کامل مطالعه کنید. زمانی که می‌خواهید جوشکاری انجام دهید، قطعاً برای اینکه کارتان خیلی تمیزتر و سریع‌تر انجام شود، نیاز به یک دستگاه جوش با کیفیت دارید.

شما می‌توانید از طریق این دستگاه‌ها، مدل‌ ها و نمونه ‌های مختلفی از اقدامات جوشکاری را به انجام برسانید اما نکته مهم این است که نگهداری از دستگاه را فراموش نکنید. اگر بتوانید یک نگهداری درست و اصولی داشته باشید، طول عمر دستگاه افزایش پیدا می‌کند و در طولانی مدت با استفاده درست از دستگاه می‌توانید عملکرد خوبی را از آن شاهد باشید.

مهم ترین نکات ایمنی و نگهداری دستگاه جوش

در نگهداری این دستگاه حتماً حواستان باشد که هیچ گونه رطوبتی با آن برخورد نکند.

دستگاه نباید در معرض ضربه قرار بگیرد.

همچنین کابل برقی که برای آن تهیه می‌کنید باید استانداردهای لازم را داشته باشد.

برق رسانی به دستگاه از طریق کابل استاندارد باید به اندازه لازم انجام شود تا عملیات مربوط به جوشکاری درست صورت بگیرد.

دستگاه جوشی که انتخاب می‌کنید را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید. این موضوع اصلاً ربطی به برند و نوع استفاده شما ندارد. در هر صورت برای هر نوع دستگاه جوشی باید به این موضوع توجه داشته باشید. زیرا اگر لکه‌ها روی دستگاه پاکسازی نشوند،  به خورد رنگ دستگاه می‌روند و دیگر راهی برای پاکسازی آنها نخواهد بود.

از طرفی اگر گرد و غبار و آلودگی روی دستگاه بماند، بعد از مدتی با اختلال عملکرد آن مواجه می‌شوید. پس تمیزکاری مهم‌ترین نکته نگهداری از این دستگاه‌هاست تا آسیبی به آنها وارد نشود.

تنظیم ورودی و خروجی آن باید کاملاً درست باشد. در چنین حالتی می‌توانید عملکرد خوبی را از دستگاه شاهد باشید.

از دیگر نکات ایمنی و نگهداری دستگاه جوش این است زمانی که از آنها استفاده نمی‌ کنید؛ آن ها را داخل کاور مخصوص یا روکشی مخصوص قرار بدهید تا مانع از کثیف شدن و وارد شدن گرد و غبار به منافذ آن باشد.

همچنین حواستان باشد که دستگاه در معرض سرما، گرما و تغییرات دمایی زیاد قرار نگیرد.

نور خورشید هم نباید مستقیم به آن برسد، زیرا دمای دستگاه را بالا می‌برد و به آن آسیب وارد می‌کند و در طولانی مدت شاهد پوسیدگی قطعات خواهید بود.

** اگر نکاتی که گفتیم را رعایت کنید، می‌توانید تا چند سال از یک دستگاه جوش با کیفیت بالا استفاده کنید. چند وقت یک بار قطعات آن را چک کنید و مطمئن باشید که کاملاً سالم هستند. حواستان به توان دستگاه جوش نیز باشد. **
قدرت این دستگاه‌ها بسیار بالاست. اگر برقی که وارد این دستگاه‌ها می‌شود نوسان داشته باشد یا برق بیش از حد کم و زیاد باشد، به دستگاه آسیب وارد می‌کند و شما نمی‌توانید عملکرد خوبی را از آنها شاهد باشید. سپس مجبور هستید هزینه زیادی را صرف پرداخت برای تعمیرات بکنید.

جمع‌بندی

با اطلاعات به دست آمده در این مقاله متوجه نحوه نگهداری دستگاه جوش شدید و فهمیدید که باید چه نکاتی را در پیش بگیرید تا به دستگاه آسیب وارد نشود. البته مهم است که دستگاه را از مرجعی امن خریداری کنید ما ابزارها را به شما معرفی می‌کنیم که در زمینه تولید و عرضه این دستگاه‌ها فعالیت می‌کند. کافی است که به سایت مراجعه کنید، قیمت برندهای مختلف را ببینید و ثبت سفارش خود را انجام دهید.

سوالات متداول

چند وقت یکبار دستگاه جوش را تمیز کنیم؟
بهتر است بعد از هر بار استفاده دستگاه جوش را تمیز کنید تا لکه‌ها روی آن پایدار نشوند.
دستگاه را در چه محیطی نگه داریم؟
دستگاه را به دور از هرگونه رطوبت، سرما، گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
آیا طول اندازه سیم دستگاه اهمیت دارد؟
بله طول سیم نباید بیش از حد کوتاه و نه بلند باشد. در غیر این صورت اختلال ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *