دستگاه جوش آلومینیوم

دستگاه جوش آلومینیوم به‌ طور کلی از زمان‌های گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده و امروزه دستگاه‌های جوش به‌مراتب تخصصی‌تر و پیشرفته‌تر به بازار معرفی خواهد شد. دستگاه جوش آلومینیوم اساساً جزء دستگاه‌های جوش مدرن و جدید بوده و از امکانات تخصصی بیشتری برخوردار است. میزان کیفیت جوش در دستگاه جوش آلومینیوم به‌طور شگفت‌انگیزی بالا است. اینورتر جوشکاری آلومینیوم عموماً به‌تنهایی قادر است تا با هر دو جریان برق متناوب عمل کند و امروزه از این دستگاه جوش در اکثر فعالیت‌های جوشکاری مخصوصاً جوشکاری آلومینیوم استفاده خواهد شد. دستگاه جوش آلومینیوم در کل به‌عنوان یکی از دستگاه های جوش کم‌مصرف و مقرون‌به‌صرفه در بازار معرفی می‌شود.

الکترودهایی که در دستگاه جوش آلومینیوم استفاده می‌شود را می‌توان الکترودهای فولادی ضدزنگ، الکترودهای قلیایی یا اسیدی و یا الکترودهای طرح آهن معرفی نمود. امروزه از دستگاه جوش آلومینیوم اکثراً در جوشکاری‌های ساختمانی استفاده می‌شود ولی کاربرد اصلی آن فقط در حوزه‌ی ساختمان‌سازی خاتمه نمی‌یابد؛ بلکه از این نوع دستگاه جوش در بیشتر صنایع و کارخانه‌های تولیدی استفاده خواهد شد. دستگاه جوش آلومینیوم همچنین به‌عنوان یکی از بهترین و کامل‌ترین ابزارها یا دستگاه‌های جوشکاری معرفی خواهد شد و برای هر نوع عملیات جوشکاری بر روی آلومینیوم بهترین گزینه است و این دستگاه اساساً می‌تواند با ولتاژ بسیار پایینی کار کند. از این نوع دستگاه جوش عمداً در وضعیت‌های آب و هوایی خشک و مرطوب استفاده می‌شود. دستگاه جوش آلومینیوم به‌طور عمده توانایی جوشکاری بر روی هر نوع فلزی را نداشته و تنها در جوشکاری فلز آلومینیوم استفاده خواهد شد.

دستگاه جوش آلومینیوم

ویژگی دستگاه جوش آلومینیوم

دستگاه جوش آلومینیوم به‌صورت کلی در مقایسه با سایر دستگاه های جوش از وزن کمتری برخوردار بوده و به علت می‌توان از این نوع دستگاه جوش برای اکثر پروژه‌های ساختمانی و صنعتی استفاده نمود. از مشکلات اساسی دستگاه جوش‌های قدیمی و ازکار افتاده می‌توان به میزان مصرف بالای برق آنان اشاره کرد؛ ولی میزان مصرف برق و انرژی در دستگاه جوش آلومینیوم بسیار کم است و این عیب عمده تا حدود زیادی در دستگاه جوش آلومینیوم برطرف خواهد شد.

استفاده و کاربرد دستگاه جوش آلومینیوم معمولاً باعث حفظ ساختار و زیبایی سازه فلزی خواهد شد، چون‌که جوشکاری انجام‌شده با استفاده از این نوع دستگاه به‌هیچ‌عنوان ضایعاتی را به وجود نمی‌آورد. از دیگر دستگاه‌های جوش اساساً می‌توان به اینورتر جوشکاری، اینورتر جوشکاری ACDC، اینورتر جوشکاری معمولی، اینورتر جوشکاری جوشا، اینورتر جوشکاری رونیکس و … در بازار کشور اشاره نمود. در بخش زیر به مهم‌ترین و کلی‌ترین ویژگی‌های دستگاه جوش آلومینیوم اشاره خواهد شد:

🔴 این نوع دستگاه جوش اساساً دارای ویژگی جوش دادن آلومینیوم بدون قطع و وصل شدن (جوش دادن زنجیره‌ای) است.

🔴 استفاده از دستگاه جوش آلومینیوم برای حوزچه های جوش و همچنین قوس‌های الکتریکی مناسب است.

🔴 دستگاه جوش آلومینیوم فاقد هرگونه سروصدای زیاد و گوش‌خراش است.

🔴 دارا بودن امکان کنترل جریان در موقع جوشکاری نسبت به نیاز فرد

🔴 دستگاه جوش آلومینیوم از قدرت و بازدهی بسیار زیادی و ازنظر وزنی بسیار سبک و کم‌حجم است.

🔴 در این نوع دستگاه جوش امکان جوشکاری به‌وسیله انواع گوناگون الکترودهای قلیایی، رتیلی، سلولزی و همچنین انواع سیم و فیلرهای جوشکاری خواهد بود.

ویژگی دستگاه جوش آلومینیوم

مزایا و معایب اینورتر جوشکاری آلومینیوم

ازجمله مزایای اصلی و مهم اینورتر جوشکاری یا جوشکاری آلومینیوم می‌توان به عدم ایجاد سروصدای زیاد و یا مزاحمت اشاره کرد. در موقع استفاده از دستگاه جوش به‌هیچ‌وجه صداهای بلند مثل دستگاه‌های جوش قدیمی ایجاد نخواهد شد و همین مورد امکان بهره‌گیری از این نوع دستگاه را در مکان‌های مسکونی میسر خواهد کرد. جوشکاری آلومینیوم عمداً از قوس‌های پایدار برخوردار بوده و همین مورد سبب تسریع روند فرایند جوشکاری می‌شود.

از سایر مزایای مهم دستگاه جوش آلومینیوم می‌توان به کنترل نمودن خوب و سریع دستگاه در مواقع ناپایداری اشاره کرد. این نوع دستگاه جوش شامل فناوری‌های نوین و به‌روزی است و می‌تواند فرایند جوشکاری را از حالت ناپایدار به حالت پایدار تغییر دهد. دستگاه جوش آلومینیوم برخلاف سایر دستگاه‌های جوش از وزن بسیار پایین‌تری و سایز و ابعاد کوچک‌تری برخوردار است. این نوع دستگاه جوش اساساً به‌راحتی حمل خواهد شد و می‌توان آن را مثل یک کیف‌دستی سبک جابه‌جا کرد. این نوع دستگاه جوش عمداً از میزان توان کمتری برای کار برخوردار بوده و با برق خانگی می‌توان از آن نیز استفاده کرد. مورد فوق در اصل سبب استفاده راحت از دستگاه جوش آلومینیوم می‌شود و دیگر نیازی به برق سه فاز و صنعتی برای استفاده از این دستگاه نیست. دستگاه جوش آلومینیوم عموماً به هر نوع پریز برقی متصل می‌شود و مصرف انرژی آن بسیار کم است.

فلز آلومینیوم در مقایسه با اغلب فلزات، جزء فلزاتی است که به‌سختی می‌توان آن را جوش داد. این نوع فلز اساساً به‌عنوان یک فلز فعال تمایل به ایجاد اکسید داشته و همچنین تشکیل یک پرکننده مناسب برای جوشکاری آلومینیوم در این نوع فلز به‌شدت سخت است و از معایب اصلی دستگاه جوش آلومینیوم می‌توان به عمر کوتاه آن اشاره نمود.

دستگاه جوش مناسب برای جوشکاری آلومینیوم

به‌طورکلی یکی از دستگاه‌های جوش مناسب و فوق‌العاده برای فرایند جوشکاری آلومینیوم، دستگاه جوشکاری HI POWER 8850 – AC DC Pulse بوده و نوع فناوری و سیستم استفاده‌شده در این نوع دستگاه جوش آلومینیوم از نوع IGBT است. وسایل و تجهیزات درونی این نوع دستگاه جوش بسیار خوب و باکیفیت بوده و همچنین از کارایی بسیار زیادی برخوردار است. نوع سیستم خنک‌کننده این دستگاه جوشکاری (دستگاه جوش آلومینیوم 8850) عموماً به خنک‌تر شدن دستگاه در طول فرایندهای کاری کمک مضاعفی خواهد کرد.

دستگاه جوش آلومینیوم 8850 به علت نوع شکل و طراحی خاص و سبک، از مزیت حمل‌ونقل آسان بهره‌مند بوده و شامل بدنه‌ی فلزی محکمی است. این نوع دستگاه جوش اساساً دارای یک صفحه ‌نمایش گر دیجیتالی قابل تنظیم بوده و پیش از فرایند جوشکاری می‌توان تمامی تنظیمات مربوطه را به شکل دلخواه آماده یا تنظیم کرد.

این نوع دستگاه جوش به‌صورت کلی شامل یکسری از وسایل و لوازم جانبی از قبیل تورچ آرگون، کابل اتصال و … است. در دستگاه جوش 8850 می‌توان فرایند جوشکاری را در حالت‌های گوناگون مثل mma و dc tig انجام داد. از این نوع دستگاه به‌طور عمده برای جوشکاری آلومینیوم‌های دارای ضخامت 5 الی 20 میلی‌متر استفاده می‌شود و در ضمن این دستگاه از قابلیت ذوب نمودن الکترودهای دارای قطر 2 الی 4 میلی‌متر برخوردار است.

مزایا و معایب اینورتر جوشکاری آلومینیوم
دستگاه جوش مناسب برای جوشکاری آلومینیوم
سخن نهایی

در این مقاله اینورتر جوشکاری آلومینیوم، پرطرفدارترین انواع آن به همراه مشخصات و کاربرد آن به تفکیک مورد بررسی قرار گرفت. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، ابزار ویهان با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *