جوشکاری یکی از اقداماتی است که تمیز بودن کار شما نه تنها به مهارت و تجربه خودتان بستگی دارد؛ بلکه تا حد زیادی به دستگاه مورد استفاده هم وابسته است. اگر از یک دستگاه با کیفیت خوب برای جوشکاری فلزات استفاده کنید، قطعاً کارتان خیلی بهتر از آب در می‌ آید. ما در این مقاله می‌ خواهیم راجع به تفاوت جوشکاری آلومینیوم با آهن صحبت کنیم؛ موردی که خیلی از شما راجع به آن سوال می‌ کنید و اکنون می‌ توانید به پاسخ سوال خود در این مقاله برسید.

تفاوت جوشکاری آلومینیوم با جوشکاری آهن چیست؟

می‌ خواهیم از همین اول یک توضیح کلی راجع به این موضوع بدهیم. مهم‌ ترین تفاوتی که وجود دارد و راجع به آن خیلی زیاد صحبت می‌ شود، این است که جوشکاری آلومینیوم سخت‌ تر است اما باید بدانیم که چه تفاوتی و چه علتی می‌ تواند باعث سخت‌ تر شدن کار شود.

در حقیقت شما در جوشکاری خیلی از آلومینیوم‌ ها نیاز به استفاده از فلز پر کننده دارید؛ یعنی اگر مواد پر کننده وجود نداشته باشد، نمی‌ توانید جوشکاری را انجام دهید. یک سری از آلیاژ‌های آلومینیوم مانند 6061  هستند که اگر فلزات پر کننده برای آنها وجود نداشته باشد، خیلی راحت ترک خوردگی در آنها اتفاق می‌ افتد. در نتیجه شما باید به سراغ مواد پر کننده بروید. این مهم‌ ترین تفاوت جوشکاری آلومینیوم و آهن است. چون معمولاً نیاز به استفاده از مواد پر کننده در آهن وجود ندارد.

جوشکاری آلومینیوم چه تفاوتی با آهن دارد؟

مورد و چالش دیگری که شما در مورد آلومینیوم با آن روبرو هستید، سیستم تغذیه است. اگر بتوانید از یک دستگاه تغذیه کننده سیم مکانیکی به شکل درست و صحیح استفاده کنید، احتمالاً نیاز به سیستم‌ های محرک ویژه هم پیدا خواهید کرد. در صورتی که چنین موردی برای جوشکاری آهن وجود ندارد.

از طرفی مقاومت ستون در آلومینیوم نسبت به فولاد و آهن کمتر است. اگر شما از سیستم محرک استفاده نکنید، پیچ و خم و آسیب داخل آلومینیوم اتفاق می‌ افتد؛ مخصوصاً اگر بخواهید جوشکاری فلزات نازک آلومینیوم را به انجام برسانید و این یکی از مهم‌ ترین تفاوت جوشکاری آلومینیوم و آهن است.

از دیگر مواردی که به عنوان تفاوت می‌ توانیم نام ببریم، این است که هدایت حرارتی آلومینیوم از فولاد یا آهن بالاتر است. گرمایی که در فرایند جوشکاری آلومینیوم ایجاد می‌ شود، معمولاً نسبت به آلیاژی که پایه آهن داشته باشد، با سرعت بالاتری پراکنده می‌ گردد. همین باعث می‌ شود که نتیجه کار شما متفاوت از آب در بیاید. یعنی چاله ایجاد شده در جوش در آلومینیوم بزرگتر خواهد بود. از طرفی امکان ایجاد ترک هم در چاله جوش بیشتر است. به خاطر اینکه شما بتوانید از این آسیب‌ ها پیشگیری کنید، باید این چاله‌ ها را در انتهای جوشکاری پر کنید.

از تفاوت جوشکاری آلومینیوم و آهن می‌ توان به فرایند های قبل و بعد از کار هم اشاره کرد. زمانی که آلومینیوم را جوشکاری می‌ کنید، فرایندهای متفاوتی قبل و بعد از آن وجود دارد. آلومینیوم باعث ایجاد یک لایه اکسید می‌ شود و دمای ذوب لایه اکسید معمولاً از آلومینیوم بیشتر است. برای اینکه از ایجاد ذرات ذوب نشده آلومینیوم در جوش جلوگیری کنید، باید روشی را به کار ببرید که بتوانید لایه اکسید را حذف کنید. یعنی قبل از انجام جوشکاری حتماً این کار را به انجام برسانید. مثلاً می‌ توانید از روش‌ های تمیزکاری فیزیکی یا شیمیایی استفاده کنید.

اگر با وجود اطلاعات بالا متوجه شدید که تفاوت جوشکاری آلومینیوم و آهن چیست، احتمالاً می‌ دانید که باید چگونه از دستگاه جوشکاری استفاده کنید یا برای هر کدام از این دو آلیاژ یک دستگاه متفاوت خرید کنید.

بهترین منبع برای خرید این دستگاه‌ ها سایت ابزار ویهان است. می‌ توانید متناسب با هر آلیاژی یک دستگاه مناسب خریداری کنید و در بهترین حالت ممکن از آنها استفاده کنید و تفاوت‌ ها را نیز بشناسید.

جمع‌ بندی

شناخت تفاوت آلیاژ‌های متفاوت باعث استفاده بهتر از دستگاه‌ های جوشکاری می‌ شود و نتیجه کار شما را تمیزتر از آب در می‌ آید. دو مورد از آلیاژهایی که خیلی زیاد مورد استفاده قرار می‌ گیرند، آلومینیوم و آهن هستند. به همین منظور ما در این مقاله تفاوت جوشکاری آلومینیوم و آهن را به طور کامل برای شما توضیح دادیم تا با اطلاعات بیشتری کار جوشکاری آنها را پیش ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *