جوشکاری آرگون چیست؟

سوال این است که جوشکاری آرگون چیست؟ جوشگاری آرگون یا جوشکاری تیگ به جوشکاری قوس تنگستن تحت پوشش گاز محافظ هم معروف است. یکی از مهم‌ترین روش‌های جوشکاری برای صنایع پتروشیمی بزرگ و کوچک، نیروگاه‌های برق، دریایی، نظامی، هوایی و… محسوب می‌شود. در کشور ایران، این جوشکاری بیشتر به عنوان جوش آرگون شناخته می‌شود چرا که در سلسله مراحل آن از گاز آرگون استفاده می‌شود. اصولا از این جوشکاری برای جوش فلزات غیر آهنی و آهنی یا فلزات سخت و غیر سخت هم در هر ضخامتی استفاده می‌کنند.

در حقیقت با استفاده از جوشکاری TIG امکان جوشکاری صفحات نازک و حتی ظریف تا لوله‌های تحت فشار امکان پذیر خواهد بود. اساسا در این جوشکاری قوس و حوضچه مذاب را به صورت کاملا واضح می‌توان مشاهده کرد. ناگفته نماند که در این روش جوشکاری از سیم جوش به عنوان یک فلز پر کننده استفاده می‌کنند و معمولا سیم جوش در جوشکاری با اشعه اکسی استیلن تغذیه خواهد شد. در حالت کلی این مدل جوشکاری کاربردهای وسیعی دارد که تنها کسی که می‌تواند از آن استفاده کند یک جوشکار متخصص و آموزش دیده خواهد بود.

در حالت کلی این نوع جوشکاری یکی از پر درآمدترین حرفه‌ها است چرا که در خارج از کشور به عنوان شغلی سخت در صنعت یاد می‌شود. این نوع جوشکاری به نسبت بسیاری از تخصص‌های فنی بالاتر است به همین دلیل حقوق مناسبی برای آن در نظر می‌گیرند. بنابراین اگر مشتاق یادگیری این حرفه‌ هستید و می‌خواهید از آن درآمد داشته باشید لازم است که آموزش های کافی را ببینید. همچنین برای مشاهده و خرید انواع اینورتر جوشکاری آرگون می توانید از سایت ابزار ویهان دیدن کنید.

کاربرد جوشکاری آرگون

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم از این مدل جوشکاری در صنایع مختلف نظامی، دریایی، هوایی، پتروشیمی و نیروگاه‌های برق استفاده می‌شود. در حقیقت برای فلزات سخت و غیر سخت و آهنی و غیر آهنی نیز کاربرد دارد برای مثال توسط آن می‌توان صفحات نازک آلومینیوم را جوش زد. با استفاده از این جوش می‌توان که لوله‌های تحت فشار را جوشکاری کرد و برای انواع فلزات همچون مس، چدن، برنج، آهن، کربن ،تیتانیوم، آلومینیوم و… از آن بهره برد. در صنایع مختلف برای جوشکاری قوس تنگستن از جوش تیگ استفاده می‌شود به صورتی که هنگام جوشکاری بین دو الکترود تخلیه بار الکتریکی صورت می‌گیرد. سپس منجر به یونیزه شده گاز آرگون خواهد شد در این صورت حرارت بسیار زیادی تا 20000 درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود. در حقیقت کاربرد جوشکاری تیگ در صنایع خودرو سازی و… بسیار موثر است به همین دلیل افراد زیادی تصمیم می‌گیرند که وارد این حرفه پر درآمد شوند.

کاربرد جوشکاری تیگ یا جوشکاری آرگون

مزایا و معایب جوشکاری آرگون

حال که متوجه شدید جوشکاری آرگون چیست. بهتر است که مزیت‌ها و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله مزیت‌های جوشکاری آرگون عبارت‌اند از:

و اما معایب جوشکاری آرگون عبارت‌اند از:

عوارض جوش آرگون و جلوگیری از آن

حال که به جواب سوال جوشکاری آرگون چیست، رسیدید و کاربرد، مزایا و معایب آن را متوجه شدید باید بدانید که این مدل جوشکاری که با اینورتر جوشکاری آرگون انجام می‌شود می‌تواند عوارض مختلفی روی سلامتی انسان داشته باشد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

اثر طولانی مدت این جوشکاری: مشکلاتی همچون مشکلات حنجره، ریه، مجاری ادراری در هنگام کار با مواد خطرناکی همچون نیکل، کادمیوم، ارسنیک، کروم در دود جوشکاری با آن‌ها ایجاد می‌شود. اگر به صورت طولانی مدت این جوشکاری صورت بگیرد مشکلاتی مزمنی همچون آسم، التهاب ریه، برونشیت، کاهش حجم ریه، مشکلات قلبی و… به وجود می‌آید.

عوارض ناشی از گرمای آن: گرمای شدید این جوشکاری و مواد مذاب و جرقه آن منجر به سوختگی می‌شود. گاهی اوقات تکه‌های فلز و یا جرقه و… منجر به ضایعات چشمی می‌شوند. اگر در طولانی مدت در گرما بمانید قطعا گرما زده می‌شوید.

عوارض ناشی از صدای جوشکاری آرگون: صدا باعث کاهش شنوایی می‌شود و در عین حال فشار عصبی و استرس را ایجاد می‌کند و منجر به بیماری‌های قلبی و فشار خون هم می‌شود.

ناراحتی‌های استخوانی و عضلانی: در هنگام جوشکاری شانه درد، کمر درد، التهاب عضلات، درد زانو و… ممکن است ایجاد شود. و راه پیشگیری از این مشکلات عبارت‌اند از:

عوارض جوشکاری آرگون

تفاوت جوشکاری آرگون با جوشکاری co2

گفتنی است که در روش میگ از اینورتر جوشکاری co2 استفاده می‌شود. در جوشکاری میگ از کربن‌دی‌اکسید به نسبت 75% و 25% آرگون استفاده می‌کنند. و اما در جوشکاری میگ به عنوان گاز محافظ از 100% کربن‌دی‌اکسید بهره می‌برند. در حقیقت کربن دی اکسید یک گاز فعال است و نفوذ بهتری هم دارد، به همین دلیل از آن استفاده می‌شود. در جوشکاری میگ استفاده صد در صد از گاز کربن دی اکسید باعث می‌شود که حوضچه جوش داغ‌تر شود و در نهایت کار نفوذ هم بیشتر می‌شود. باید بدانید که تفاوت این دو مدل جوشکاری یعنی جوشکاری آرگون و جوشکاری co2 در همین مورد است.

سخن پایانی

در نهایت پس از بررسی جوشکاری آرگون چیست لازم است بدانید که گازهایی که از این جوشکاری تولید می‌شوند بسیار مضر هستند و باعث می‌شوند که سیستم تنفسی دچار صدمات جدی شوند. و یا این که پیری زودرس و عوارض پوستی را به دنبال داشته باشد. بنابراین سعی کنید که در محیط‌های مختلف از لوازم و تجهیزات ایمنی استفاده کنید. راه‌های مقابله زیادی با این عوارض ارائه شده است که بایستی تمام آن‌ها را به‌خوبی رعایت کنید. در صورت داشتن هر گونه نظر و پیشنهاد می‌توانید که آن را برای ابزار ویهان کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *