جرثقیل دستی دو تنی یا چین بلاک چیست؟ آیا با انواع جرثقیل های دستی و نحوه عملکرد آن ها آشنا هستید؟ آیا می دانید این جرثقیل ها چه کارایی ها ویژگی هایی دارند؟ جهت آشنایی با جرثقیل دستی دو تنی در این مقاله برخی از ویژگی ها، کاربرد و کارایی های این جرثقیل را توضیح خواهیم داد. جرثقیل دستی که با آن چین بلاک هم می گویند یکی از تجهیزات مهم در کارهای متفاوتی مانند ساختمان سازی، پل سازی و غیره می باشد.

برای خرید و بررسی قیمت انواغ جرثقیل کلیک کنید.

آشنایی با جرثقیل دستی دو تنی

گفتیم که جرثقیل دستی که با آن چین بلاک هم می گویند نوعی ابزار و تجهیزات مهم است که از آن ها در پل سازی، ساختمان سازی، آتش نشانی، صنایع ریلی و جاده‌ ای، امداد و نجات، مخابرات، صنایع برقی، کشتی سازی، صنایع دریایی، جنگل داری و دیگر صنایع و مشاغل استفاده می کنند، چون معمولاً در این صنایع استفاده کردن از برخی تجهیزات سنگین امری غیر قابل اجتناب است و ما به دفعات زیاد نیاز به جا به جایی برخی قطعات و تجهیزات سنگین خواهیم داشت. برای این کار نیاز به یک ابزاری داریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

جرثقیل دستی یا چین بلاگ با وجودی که مکانیزم ساده ای دارد اما برای این کار می‌ تواند به ما کمک کند، چون از یک فولاد ایمن، مقاوم و ضد زنگ ساخته شده است و توان و قدرت بالایی جهت جا به جایی قطعات سنگین دارد.

اگر بخواهیم این ابزارهای دستی را طبقه بندی کنیم، در واقع در سه گروه کلی قلاب‌ ها، زنجیرها و بالابرها قرار می گیرد. جرثقیل زنجیری معمولاً دو حلقه زنجیری دستی و بار دارد. زنجیر دستی در این نوع جرثقیل ها دور یک چرخ قرار می گیرد و جایگاه ویژه ای برای دانه های زنجیر دارد. این جایگاه امکان چرخیدن آن زنجیر را فراهم می سازد.

جرثقیل دستی دو تنی

نحوه عملکرد جرثقیل دستی دو تنی

نحوه عملکرد و کارکرد با انواع جرثقیل دستی دو تنی کار ساده‌ ای است، یعنی شما ابتدا باید جرثقیل زنجیری را مانند یک اهرم کاملاً ساده که از زنجیر چرخ دنده و گیربکس استفاده کرده است، در مکان مناسب خود قرار دهید. با انتقال دادن نیروی کوچک به صورت صحیح و در فاصله زیاد خواهید توانست نیروی بزرگ را در زمان کوتاه و فاصله کوتاهی جا به جا کنید. جهت راه اندازی کردن و بالا بردن جرثقیل دستی اپراتور باید بتواند زنجیر دستی آن را به سمت پایین بکشد. در داخل این نوع جرثقیل ها چند زنجیر چرخ دنده قرار دارد که قادر هستند نیروی وارد شده به جرثقیل را تا صدها برابر افزایش دهند و بالا ببرند. به این ترتیب می توانند بارهای چند تنی را نیز بالا ببرند.

چین بلاک ها یا جرثقیل های دستی به دو صورت الکتریکی و مکانیکی هستند. البته هر دو نوع این جرثقیل ها مزایا و معایبی را دارد. مثلا جرثقیل دستی دو تنی که به صورت مکانیکی کار می کند نسبت به نوع الکتریکی مزیت خوبی دارد و آن هم این است که جهت کار کردن با آن، نیازی به برق، روغن و یا دیگر منابع تامین انرژی ندارید و کار کردن با آن ها کم هزینه و آسان است.

مطالب مرتبط:

از طرفی هنگام حمل بار به وسیله جرثقیل دستی اپراتورها نباید زیر بار قرار بگیرند چون خطر سقوط بار در بیش تر مواقع وجود دارد. نکته مهم دیگر در خصوص استفاده کردن از انواع جرثقیل دستی های دو تنی این است که هرگز نباید به طور هم زمان و هماهنگ از دو جرثقیل دستی جهت حمل تنها یک بار مشترک استفاده شود. زنجیری که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز باید کاملا سالم باشد.

البته جهت کار کردن با هر دو نوع جرثقیل دستی اپراتور حتماً باید آموزش‌ های لازم در این خصوص را دیده باشد و مهارت کافی و لازم جهت استفاده صحیح از چین بلاک و ایمنی های لازم را داشته باشد. باری که این جرثقیل قادر به حمل و جا به جایی آن است را تشخیص دهد و هیچ گونه خطری در هنگام جا به جایی اپراتورها را تهدید نکند.

نتیجه گیری

در این مقاله به آشنایی با جرثقیل دستی دو تنی پرداختیم. گفتیم که این جرثقیل ها چگونه کار می کند و چه مزایا و معایبی را دارند. برای آشنایی بهتر با جرثقیل دستی و نحوه کارکرد آن به سایت abzarvihan.ir مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *