تعمیر شارژر باتری ماشین

تعمیر شارژر باتری ماشین: باتری ماشین در کنار تشکیلات بزرگی که در قسمت موتور خودرو قرار دارد، قادر به تأمین انرژی برای حرکت ماشین خواهد بود. هر باتری ممکن است در اثر تخلیه شدن یا منقضی شدن تاریخ مصرف آن بلااستفاده بماند و به شارژ شدن نیاز داشته باشد. غیر از تعویض باتری ماشین، راه‌حل استفاده از شارژرهای باتری ماشین راهی برای احیا باتری خودرو می‌باشد. شارژر باتری ماشین نیز برای رفاه حال مخاطبان در ولتاژهای مختلف و برای خودرو و موتورسیکلت ساخته شده است تا در مصارف خانگی، پرکاربرد باشد. در برخی موارد که به دلایل مختلف شارژر با مشکل مواجه می‌شود، طبیعتاً نیاز به تعمیراتی خواهد داشت که در ادامه به بررسی مراحل آن پرداخته خواهد شد. باتوجه ‌به خرابی‌های احتمالی که برای شارژر باتری ماشین رخ می‌دهد، یک تعمیرکار متخصص ممکن است فرآیندهای زیر را برای تعمیرات شارژر انجام دهد.

در مرحله اول چنان که دیودهای داخلی یا سیم‌پیچ‌های مدار شارژر سوخته باشند، باتوجه ‌به میزان آن سیم‌های مدار تعویض خواهند شد. این سیم‌ها ممکن است تک ‌فاز، سه‌ فاز و حتی دو فاز باشند. اگر در ولتاژ غیراستاندارد دیودها و رکتیفایرها آسیب ‌دیده باشند در مرحله دوم به تعویض آنها و جایگزینی با رکتیفایر جدید پرداخته می‌شود. مرحله سوم در تعمیرات شارژر باتری ماشین بیانگر تعویض قسمت scr با یک نمونه جدید و اصلی است. در صورتی که بردهای کنترل ‌کننده که به آن سوئیچینگ گفته می‌شوند، آسیب‌دیده باشند تعمیر می‌شوند و میزان آسیب آن بعد از ارزیابی، برطرف خواهد شد.

تعمیر شارژر باتری ماشین

علت خرابی و مشکلات شارژر باتری ماشین

مشکلات و اختلالات شارژر ماشین عموماً در سازه داخلی آن رخ می‌دهد و بر نحوه عملکرد آنها در هنگام شارژ باتری خودرو تأثیر مستقیم خواهند داشت. برای مثال ممکن است در مدار سیم ‌پیچ‌های اولیه یا مدارهای سیم ‌پیچ ثانویه، سیم‌هایی که تک‌ فاز یا سه ‌فاز هستند در اثر افزایش دما، دچار حریق شوند. اگر در قسمت رکتیفایر شارژر، دیودهای یک‌ طرفه با مشکل مواجه شوند چنان ‌که یکی از آنها یا تمامی آنها بسوزند، کلیه مجموعه دیودها باید تعویض گردند. اگر شارژر مورداستفاده در زمره شارژرهای تریستوری باشد، ممکن است قسمت scr آن در اثر تغییر فرکانس دچار سوختگی شود. بردهای الکتریکی داخل شارژر که برای کنترل هوشمند ولتاژ تعبیه شده‌اند، ممکن است آسیب‌ دیده باشند.

در برخی موارد ممکن است فیوزهای خروجی یا ورودی شارژر در معرض آسیب قرار گرفته باشند. آسیب به قسمت DC 7 و سوکت‌های سه ‌فاز موجب اختلال در کارایی شارژرها خواهد شد. چنانچه شارژر مذکور از نوع جامپ استارتر باشد به‌ جای استفاده از سیم‌پیچی‌های قدیمی، از سیستم سوئیچینگ استفاده می‌کنند که با ‌توجه ‌به جریان‌های ارزیابی میزان و نحوه آسیب ‌دیدن، فرآیندهای خاصی برای سنجش آسیب و تعمیرات اقتضا می‌کنند.

نحوه شارژ کردن باتری اتومبیل در خانه بدون شارژر

اولین قدم در احیای باتری ماشین به روش خانگی این است که ویژگی‌های اساسی یک باتری خودرو در نظر گرفته شود. طبیعتاً این خصوصیت‌های اصلی شامل ظرفیت بار باتری خودرو و ولتاژ آن خواهند بود. ولتاژ باتری برای خودروهای سواری در حدود ۱۲ ولت است. ظرفیت بار این باتری‌ها نیز در گستره ۳۵ تا ۱۰۰ آمپری قرار می‌گیرد که باتری‌های قوی‌تر ممکن است بیش از ۱۰۰ آمپر ظرفیت داشته باشند. در صورتی ‌که از شارژرهای خانگی برای احیای باتری استفاده می‌شود، باید ولتاژ این منبع تغذیه ۱۴ باشد و ظرفیت آن بین دو تا پنج آمپر قرار بگیرد. شیوه دیگر برای احیای باتری استفاده از دستگاهی است که بتواند مقاومت الکتریکی ایجاد کند.

برای این کار می‌توان از یک مقاومت ترانزیستوری استفاده کرد و در صورت نبود یک مقاومت می‌توان از یک لامپ ۱۲ واتی، استفاده کرد. اگر شارژرهای خانگی برای احیای باتری خانگی وجود نداشته باشند و یا حتی مقاومتی نیز وجود نداشته باشد باتری با روش اصولی، قابل احیا شدن نیست و نهایتاً باید از روش باتری به باتری استفاده کرد. در این فرآیند برای کنترل ولتاژ و میزان شارژ بایستی از یک مولتی متر در مدار استفاده نمود. نوار عایق، یک لحیم، آهن لحیم ‌کاری شده و سیم مسی از جمله وسایلی هستند که می‌توان از آنها برای متصل شدن همه قسمت‌های باتری به مدار استفاده کرد.

باتری ماشین چگونه شارژ می‌شود؟

باتری خودرو به لحاظ فنی توسط دینام و انرژی الکتریکی موجود در آن شارژ می‌شود و توسط واکنش‌های شیمیایی که در داخل آن رخ می‌دهد، انرژی لازم را برای سایر قسمت‌ها تأمین خواهد کرد. باتری‌های ماشین در دو گروه اتمی و فسفری قرار می‌گیرند که هرکدام برحسب نوع خاص خود قابل شارژ شدن هستند. یک روش برای احیای باتری ماشین که می‌تواند برای هر دو نوع باتری خودرو مفید واقع شود، استفاده از یک نمک خاص به نام منیزیم سولفات با عنوان لاتین epsom salt است.

اگر باتری خودرو از نوع فسفری و اسیدی باشد برای تزریق اسید باید درب را آن را باز کرد. در صورتی ‌که باتری خودرو از نوع اتمی باشد لازم است تا ۶ روزنه بر روی آن ایجاد شود که در حکم درب باتری ماشین بوده و از طریق آنها می‌توان با استفاده از یک سرنگ، اسید سولفات منیزیم را به آن تزریق کرد. محلول سولفات منیزیم درواقع پودری است که مانند نمک عادی در آب حل شده و می‌تواند به‌جای اسیدی که از باتری ماشین تخلیه شده، به کار رود.

بعد از اینکه مقداری از این محلول به داخل باتری تزریق شده لازم است تا به مدت یک شبانه‌روز با شارژر، شارژ شود. بعد از خروج از حالت شارژ شدن آن را در ماشین نصب می‌کنند و خودرو را استارت می‌زنند. چنانچه ماشین در این حالت روشن شود می‌توان اطمینان حاصل کرد که باتری مذکور احیا شده و آماده ‌به‌ کار است.

باتری ماشین چگونه شارژ می‌شود؟
نحوه شارژ کردن باتری اتومبیل در خانه بدون شارژر
سخن نهایی

لازم به ذکر است که شیوه‌های احیای باتری ماشین ممکن است جوابگو نباشند؛ اما درهرصورت روش‌هایی وجود دارد که به‌احتمال ۸۰ درصد مفید بوده و می‌توانند جوابگوی احیای باتری خودرو باشند. یک نکته اساسی درباره روش‌های احیای باتری ماشین این است که این شیوه‌ها برای باتری‌ای جوابگو هستند که سولفاته شده‌اند اگر صفحات داخلی باتری خودرو قطع شده باشند، نمی‌توان آن را احیا کرد و باید تعویض شود. قطعی باتری در خودرو به دلیل قطعی جریان الکتریکی در پشت باتری ماشین است. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، ابزار ویهان با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

بروزرسانی 23.11.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *