تعمیر دستگاه جوش

برای تعمیر دستگاه جوش لازم است که در وهله اول عیب‌یابی انجام شود و از آن جایی که اینورترها مجهز به سیستم‌های الکترونیکی هستند عیب‌یابی کردن آن کار راحتی نخواهد بود؛ چرا که برای این که جریان جوش به‌دست بیاید در این سیستم از قطعات زیادی استفاده شده است، البته نسبت به سایر ابزارهای برقی که ساخته می‌شوند این تعداد قطعات بیشتر هستند. بیشترین سختی که در تعمیر اینورتر جوشکاری دیده می‌شود عیب‌یابی آن است که در عین حال بسیار زمان‌بر هم خواهد بود. برای تعمیر اینورتر جوشکاری لازم است که آن‌ها را به دست هر کسی نسپارید یعنی کسی که به‌صورت تخصصی اینورترهای جوشکاری را تعمیر نمی‌کند نباید برای تعمیر اینورتر دستگاه را به او بسپارید؛ بنابراین اگر دستگاه دچار مشکل شد آن را به کسی که متخصص این کار است بسپارید. کسی که در رشته برق و الکترونیک تحصیل دارد می‌تواند که این دستگاه را تعمیر کند و ابزارهایی همچون اسیلوسکوپ، مالتی‌متر و… احتیاج دارد. ابزارهای ذکر شده برای تست کردن بخش‌هایی همچون برد کنترل، تغذیه اصلی، برد خروجی دستگاه و… کاربرد دارند. بنابراین لازم است که دستگاه اینورتر را برای تعمیر به متخصص بسپارید تا دستگاه شما دچار مشکلات دیگری هم نشود.

تعمیر دستگاه جوش

علت عیب یابی اینورتر جوشکاری

عیب‌یابی که انجام می‌شود به دو روش کلی خواهد بود یعنی یا به‌صورت مستقیم عیب‌یابی انجام می‌شود یا این که به صورت غیر مستقیم این کار را انجام می‌دهند. در روش مستقیم ایراد دستگاه کاملا مشخص است یعنی علت خرابی همان استهلاک است که به‌ راحتی می‌توان آن را رفع کرد. اما در روش غیر مستقیم عیب‌یابی اینورتر جوشکاری کمی سخت‌تر است و مشکل به‌وجود آمده در اثر اتفاقات دیگری نشات می‌گیرد. برای مثال بر اثر اتصالی کردن یک مصرف کننده‌ای مثل فن ممکن است که تغذیه بایاس بسوزد.

برای عیب‌یابی و تعمیر دستگاه می‌توانید که با مرکز فروش دستگاه تماس بگیرید و برای رفع عیب از خدمات پس از فروش آن استفاده کنید. در واقع زمانی که با نمایندگی‌ تماس بگیرید ایرادات دستگاه را از شما می‌پرسند و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و با هزینه‌ای بسیار مقرون به‌صرفه یا در صورت داشتن ضمانت نامه آن را رایگان تعمیر می‌کنند. به‌ هر حال اگر قطعه‌ای خراب شده باشد آن را از مدار جدا می‌کنند و یک قطعه نو را تعبیه می‌کنند و در نهایت پس از تعمیر دوباره دستگاه را تست می‌کنند تا از صحت و سلامت آن کاملا مطمئن شوند. البته زمانی که برای تحویل گرفتن دستگاه جوش می‌روید بایستی که آن را روشن کنید و تست کنید و سپس در صورت سالم بودن آن را تحویل بگیرید.

وسایل مورد نیاز عیب‌یابی دستگاه جوش اینورتر

برای تعمیر دستگاه جوش و عیب‌یابی کردن لازم است که از ابزار و وسایلی استفاده شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🟥 علم زمینه کاری عیب‌یابی دستگاه اینورتر: اگر می‌خواهید که عیب‌یابی به ‌صورت موفق انجام شود بایستی که برای تعمیر آن در وهله اول تخصص و تبحر لازم را داشته باشید. در واقع برای عیب‌یابی بایستی که از علم الکترونیک بهره‌مند باشید. در واقع با داشتن علم الکترونیک، تعمیر و عیب‌یابی دستگاه ممکن است در غیر این صورت نه تنها عیب‌یابی به‌درستی انجام نمی‌شود بلکه ممکن است برای دستگاه مشکلات دیگری نیز به‌ وجود بیاید.

🟥 تجهیزات کارگاهی الکترونیکی: برای تعمیر دستگاه جوش لازم است که از تجهیزات کارگاهی الکترونیکی برخوردار باشید؛ از جمله این تجهیزات می‌توان به موارد مختلفی همچون اسکپ، مولتی‌متر و… اشاره کرد.

زمانی می‌توانید فرآیند تعمیرات را به‌درستی انجام دهید که لوازم و تجهیزات را به صورت کامل در اختیار داشته باشید. با خرید از برندهای معتبر این مشکلات را کاهش دهید. اینورترهای جوشکاری در شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند ،اینورتر جوشکاری صبا برندی است که از کیفیت و عملکرد مناسبی برخوردار است و می‌توانید آن‌ها را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید. اینورتر جوشکاری رونیکس یک برند خارجی و بسیار معتبر است که که کیفیت و عملکرد آن زبان زد خاص و عام است و در عین حال قیمت مناسبی دارد.

مشکلات متداول در عیب‌یابی دستگاه جوش اینورتر

برخی دیگر از مشکلات متداول در اینورترهای جوشکاری عبارت‌اند از:

🔴 جوش نکردن دستگاه جوش

🔴 روشن نشدن دستگاه جوش

🔴 انجام جوش‌های ضعیف دستگاه

🔴 زمانی که کار انجام می‌شود دستگاه خاموش می‌شود.

🔴 زمانی که جوشکاری انجام می‌شود الکترود به‌هم می‌چسبند.

🔴 نمایشگر و ولوم‌های دستگاه کار نکنند.

🔴 روشن شدن دو چراغ قرمز و سبز اینورتر جوشکاری

🔴 از کار افتادن ترانس

🔴 تنظیم نشدن دستگاه برای جوشکاری‌های مختلف

🔴عدم وجود قوس الکتریکی برای جوشکاری

مشکلات متداول عیب یابی دستگاه جوش

تعمیر دستگاه جوش Co2

برای تعمیر اینورتر جوشکاری Co2 پس از این که دستگاه را روشن می‌کنید و با وصل سوئیچ کار می‌کند اما جوش‌های آن ضعیف است؛ بایستی مطمئن شوید که اتصال درست است اگر اتصال درست بود تورچ آن مشکل دارد و شلنگ قدرت ضعیف شده است که بایستی آن را تعویض کنید. البته ممکن است که یکی از کورس‌های جوشکاری آسیب دیده باشد اما در بیشتر اوقات مشکل از شلنگ قدرت است و بایستی تعویض شود.

در بسیاری از موارد ممکن است که پاشش جوش زیاد باشد و یا سیم به‌خوبی ذوب نمی‌شود و کیفیت نهایی جوش خوب نیست که علت این مشکل هم ضعیف شدن شلنگ قدرت است. زمانی که این شلنگ ضعیف باشد فنر داخل تورچ جوش و نازل تورچ به‌هم برخورد می‌کنند. در صورت مشاهده هر مشکل دستگاه را به متخصص این کار بسپارید تا آن را تعمیر کند.

تعمیر دستگاه جوش قدیمی

گفتنی است که اینورتر جوشکاری AC DC این قابلیت را دارد که با دو جریان AC و DC کارکند؛ اساسا برای تعمیر دستگاه جوش قدیمی لازم است که بدانید حجم بالایی دارند و سنگین وزن هستند و برای تعمیر آن‌ها قطعا حمل و نقل آن‌ها سخت است. به هر حال چه دستگاه‌های قدیمی چه دستگاه‌های جوش جدیدی که ساخته می‌شوند بایستی نزد متخصص این کار تعمیر شوند و شما نباید آن‌ها را به افراد نابلد بسپارید چرا که ممکن است دستگاه شما را خراب کنند.

عیب یابی دستگاه جوش
سخن نهایی

در این مقاله به بررسی چگونگی تعمیر دستگاه جوش و عیب یابی آن پرداختیم و متوجه شدیم که برای تعمیر دستگاه جوش لازم است که در قدم اول و قبل از هر چیزی عیب‌یابی آن انجام شود و از  جایی که اینورترها مجهز به سیستم‌های الکترونیکی پیچیده‌ای هستند عیب‌یابی کردن آن کار راحتی نخواهد بود؛ چرا که برای این که جریان جوش به‌دست بیاید در این سیستم از قطعات زیادی استفاده شده استدرصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، ابزار ویهان با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

بروزرسانی 11.11.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *