انواع شعله ها در جوشکاری گازی

جوشکاری گازی یکی از جوشکاری​‌ها در حالت مایع است که در آن با سوختن گاز گرمای مورد نیاز تامین می​‌شود و برای ذوب سطوح مختلف استفاده می​‌شود. شعله ایجاد شده از این گاز کاملا تمیز و گرم است. انواع شعله‌ها در جوشکاری گازی شامل سه مدل با ویژگی​‌ها و شکل​‌های مختلف است.

به طور کلی هر شعله از ترکیب استیلن و اکسیژن به وجود می​‌آید. شعله خنثی، شعله اکسید کننده و شعله کربورینگ سه مدل آن‌​ها است. شعله خنثی امکان ذوب با سرعت کمتری را فراهم می​کند و پاشش جوشکاری در آن وجود ندارد و می‌​تواند جوش​‌های محکم​‌تری ایجاد کنند. شعله اکسید کننده کمتر استفاده می‌​شود و دارای جوش با قدرت کمتر و شکستگی بیشتر است. جوش کربورینگ که برای انجام کارهای لحیم کاری نقره و جوشکاری به کار می​‌رود از قدرت بیشتری برخوردار است و فلزات با نقطه ذوب پایین برای آن استفاده می​‌شود.

از مزایای این نوع جوشکاری می‌​توان به سادگی فرآیند و دارا بودن قابلیت حمل اشاره نمود. با این حال با شناسایی انواع شعله​‌ها در جوشکاری گازی می‌​توانید بهترین شعله را متناسب با محیط انتخاب کنید. در ترکیب گازهای استیلن و اسکیژن میزان هر یک از این ماده‌​ها در میزان قدرت شعله تاثیر دارد. بنابراین برای امتحان و تست میزان‌​های مختلف ترکیب​‌ها بهتر است با فردی خبره مشاوره داشته باشید.

معرفی یکی از بهترین مدل‌های دستگاه جوشکاری

اینورتر ۲۰۰ امپر جوشا

جوشکاری گازی

معرفی یکی از بهترین مدل‌های دستگاه جوشکاری

اینورتر ۲۵۰ امپر گام الکتریک

تجهیزات لازم برای جوشکاری و برشکاری گازی

تجهیزات مختلفی برای جوشکاری و برشکاری گازی استفاده می‌​شود که از جمله می‌​توان به مخزن گاز اکسیژن، سیلندرها، سیلندرهای استیلن، تنظیم کننده فشار و مشعل اشاره نمود. استیلن گازی با بوی بد است که امکان انفجار دارد و نیاز به نگهداری با دقت بسیاری دارد. فشار گاز در سیلندر به ۲۲۰۰ psi می​‌رسد و رگولاتور این فشار را پایین می‌​​آورد و به ۱۵ psi می​‌رساند و به سوی مشعل هدایت می​‌کند.

سبندرها دارای اجزاء رگولاتور و شلنگ‌​های منعطف هستند. انتهای شلنگ به مشعل متصل است. دریچه​‌های شعله به عنوان وسایل ایمنی جوشکاری و برشکاری گازی محسوب می​‌شود. این دریچه​‌ها به وسیله فلاش از رسیدن شعله به سیلندر جلوگیری می​‌کند. یکی دیگر از تجهیزات لازم برای جوشکاری و برشکاری گازی، ماسک جوشکاری است که اپراتور هنگام جوشکاری باید از آن استفاده نماید. بنابراین با پوشیدن لباس مخصوص جوشکاری و استفاده از ماسک جوشکاری و عینک تیره رنگ می‌​تواند امنیت خود را افزایش دهد.

سخن نهایی

ممنون از اینکه  تا انتهای این مقاله (انواع شعله ها در جوشکاری گازی) همراه ما بودید. فروشگاه ابزار ویهان آماده شنیدن نظرها و پیشنهادات شما عزیزان می‌باشد.

تاریخ انتشار 1401/04/03

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *