طرز کار اینورتر

برای این که با طرز کار اینورتر آشنا شوید بهتر است بدانید مدار مبدل میزان جریان متناوبی که از منبع تغذیه وارد می‌شود را به جریان مستقیم تبدیل می‌کند و سپس مدار اینورتر جوشکاری باعث می‌شود که جریان مستقیم را تغییر دهد و آن را از جریان DC مجددا به جریان AC تبدیل می‌کند. وهله اول مدار مبدل استفاده شده در مدار جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می‌کند و این فرآیند را اصلاح می‌گویند. اساسا جهت و بزرگی موج متناوب هم دستخوش تغییر می‌شود چرا که جریان‌های متناوب از موج سینوسی برخوردار هستند. با توجه به آنچه که گفته شد برای عبور الکتریسیته به جلو و تبدیل کردن آن به جریان مستقیم معمولا از دیود (نیمه هادی است) استفاده می‌شود.

زمانی که از دیود میزان جریان مستقیم عبور داده شود منجر به عبور الکتریسیته روبه جلو می‌شود که در نهایت یک پیک مثبت ایجاد می‌شود. به این ترتیب آن نیمه چرخه در جهت منفی حرکت می‌کند معمولا به هدر می‌رود؛ به این فرآیند یکسوسازی تمام موج می‌گویند، که در نهایت کار دیود پیک‌های مثبت و منفی را تبدیل می‌کند. فرآبند یکسوسازی تمام موج به تنهایی نمی‌تواند که موج صافی ایجاد کند چرا که آثری از نوسانات و جریان متناوب در آن می‌ماند بنابراین خازن موجود چندین بار شارژ و دشارژ می‌شود که به آرامی نوسانات را از بین ببرد. حال اینورتر جریان متناوب را با فرکانس و ولتاژی متغیر به عنوان خروجی ارائه می‌دهد که با استفاده از سوئیچ‌های ترانزیستور و تغیر فواصل OFF/ON، مکانیسم تبدیل جریان مستقیم به متناوب برای ایجاد امواج پالسی با عرض‌های مختلف صورت می‌گیرد. در نهایت آن‌ها را با یک موج شبه سینوسی که مدولاسیون عرض پالس نام دارند، ترکیب می‌کنند.

طرز کار اینورتر

طرز کار اینورتر جوشکاری

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر جوشکاری به وجود بیاید این است که دستگاه جوشکاری اینورتر چگونه (اینورتر جوشکاری) کار می‌کند. کابل برق ورودی دستگاه به صورت تکفاز و دو رشته‌ای است که برای جریان 220 ولت شهری AC گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. اساسا جریان برق ورودی AC معمولا با فرکانس Hz 50-60 به شکل سه فاز و تکفاز می‌تواند باشد که در نهایت منبع تغذیه اینورتر را تامین می‌کند. توجه کنید که این جریان در ابتدای کار به جریان DC تبدیل می‌شود و پس از آن با فرکانس بالاتر KHz 10-1 تغییر می‌کند حال بعد از عبور مبدل‌های هسته‌ فریتس جریان تولید می‌شود. گفتنی است که این مقدار جریان پس از یکسوسازی و انجام عملیات فیلترینگ و تبدیل کردن آن به جریان مستقیم، برای جوشکاری استفاده می‌شود و می‌توان با استفاده از آن قطعات را به‌هم متصل کرد. اینورتر جوشکاری معمولا با برندهای مختلفی می‌شوند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند که قابلیت‌های مختلفی را ارائه دهند. در واقع اینورتر جوشکاری جوشا یکی از بهترین برندهای موجود در بازار است که عملکرد بسیار فوق العاده‌ای دارد و برای انجام کارهای مختلف از اینورتر جوشکاری جوشا می‌توان بهره گرفت.

طرز کار اینورتر جوشکاری

بهترین روش کار با اینورتر

در ابتدا لازم است بدانید که برندهای مختلف قطعا عملکردهای متفاوتی دارند لذا کیفیت ساخت آن‌ها متفاوت است؛ اساسا اینورتر جوشکاری رونیکس برندی بسیار معتبر است که با اطمینان خاطر می‌توانید از آن استفاده کنید بنابراین برای انجام جوشکاری می‌توانید از اینورتر جوشکاری رونیکس بهره ببرید. اما در رابطه با عملکرد اساسی اینورترهای جوشکاری باید بگوییم که برق شهر می‌تواند به دو صورت سه فاز یا تکفاز باشد که در ابتدا از طریق HZ 60-50 با فرکانس AC در این منبع تغذیه تبدیل به برق ورودی KHz می‌شود و پس از آن به واحد اینورتری دستگاه می‌شود و سپس به جریانی متناوب با موجی مربعی که فرکانسی بالا دارد یعنی جریان DC تغییر می‌یابد؛ حال بعد از عبور کردن از مبدل‌های هسته‌ی فریتی جریان تولید می‌شود و پس از یکسوسازی کردن و عملیات فیلترینگ و تبدیل کردن آن به جریان مستقیم قابل استفاده خواهد بود.

اهمیت استفاده از اینورتر جوشکاری

اساسا مزیت‌های زیادی که در اینورترهای جوشکاری وجود دارد باعث شده است که این دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار باشد؛ برای مثال سرعت کار افزایش می‌یابد یعنی فناوری استفاده شده در آن باعث می‌شود که فرآیند جوشکاری با سرعت بسیار بالایی صورت بگیرد و علتش این است که این دستگاه الکترودها را با سرعت بسیار بالایی به نقطه ذوب می‌رساند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجازه انجام جوشکاری را صادر می‌کند. در واقع با استفاده از اینورترهای جوشکاری می‌توان که میزان جریان را کم و زیاد (کنترل) کرد که همین مورد منجر می‌شود که کیفیت کار نهایی افزایش یابد و نسبت به دستگاه‌های قدیمی کیفیت بالاتری داشته باشد.

از جمله مزیت‌های دیگر این دستگاه می‌توان به کاهش حجم و وزن، راندمان بالا، انعطاف پذیری، عدم قطعی جریان، بازدهی بالا در دراز مدت، چرخه عملکرد و… اشاره کرد که تماما منجر به اهمیت بالای استفاده از این دستگاه شده‌اند. اینورترهای جوشکاری انواع مختلفی دارند که اینورتر جوشکاری معمولی یکی از آن‌هاست، این مدل اینورتر از قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر اینورترها برخوردار است؛ در حالت کلی برای کاربردهای معمولی می‌توان از اینورتر جوشکاری معمولی استفاده کرد.

اهمیت استفاده از اینورتر
بهترین روش کار با اینورتر جوشکاری
سخن نهایی

در این مطلب از ابزار ویهان سعی کردیم که طرز کار اینورتر و اینورترهای جوشکاری را کاملا تخصصی مورد بحث قرار بدهیم؛ اگر می‌خواهید سرعت و کیفیت فرآیند جوشکاری چند برابر شود پیشنهاد می‌کنیم که از انواع اینورترهای جوشکاری بهره ببرید. اساسا می‌توانید انواع مختلف اینورترهای جوشکاری را با برندهای معتبری که کیفیت ساخت بالایی دارند را از فروشگاه اینترنتی ابزار ویهان تهیه کنید و در زمان و هزینه‌های اضافی مربوط به رفت و آمد خود به اندازه قابل توجهی صرفه جویی کنید. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، ابزار ویهان با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *